major-travel.reismee.nl

Sint Petersburg

14 maart zijn we in Sint Petersburg aangekomen. Na het afscheid van vrienden en familie op Schiphol zaten we al vrij snel in het vliegtuig naar Helsinki. De overstap ging vlot en we hebben ons prima vermaakt op de luchthaven van Helsinki. Met wat tijdsverschil zijn we ’s avonds gearriveerd in Sint Petersburg. Gelukkig hadden we op Helsinki airport uitgezocht hoe we het beste met het OV naar ons hotel konden reizen. Dat was uiteraard gewoon met het lokale vervoer dus geen taxi, geen pick-up, maar direct backpack-style en low-budget. Dat was natuurlijk meteen lachen omdat we geen Russisch lezen of spreken, hahaha. Na een ritje voor een paar euro met ook nog een overstap en op de goede gok uitstappen is het toch gelukt. Gelukkig waren er een aantal vriendelijke Russen om ons op weg te helpen met wat gebaar en geknik.

Over het hotel….dat hadden we vrij snel gevonden maar de ingang was een werkelijk bouwval waarbij we elkaar aankeken en dachten dat we toch echt voor de eerste nachten een redelijk hotel uitgezocht hadden. Na 4 verdiepingen omhoog te hebben geklommen met onze tassen op kwamen we uiteindelijk in een mooie gang met enkele kamers. En onze kamer was prima! Fijn!

De volgende dag hebben we Sint Petersburg te voet ontdekt. Het ontbijt alleen al was een uitdaging…alles in Russisch, geen Engelse vertaling, geen plaatjes. Maar toch hebben we heerlijk gegeten. We zaten in een hip tentje (waar Sint Petersburg er overigens velen van heeft) waar jonge mensen werkten die gebrekkig Engels konden spreken. Ik had een soort gebakken wrap pannenkoek gevuld met gesmolten kaas en Jorrit een club sandwich. Daarna zijn we lekker gaan slenteren door de stad.

Over Sint Petersburg

Sint Petersburg is een stad met een overdaad aan imposante gebouwen. Het communistische druipt er vanaf. Het viel ons op dat er veel hippe tenten zijn en we vonden de prijzen niet veel verschillen met Nederland.

Het was erg koud ondanks de strak blauwe lucht. Daarnaast viel het op dat er ontzettend veel vrouwen zijn. Het is dus echt waar…veel meer vrouwen dan mannen. De vrouwen lopen zelfs al met blote benen terwijl mijn bovenbenen met die gure wind bevroren. Niet normaal. Ineens begreep ik het programma ‘From Russia with Love’. Nu wat van Rusland gezien te hebben, begrijpen we waarom er export-bruidjes zijn, maar ook waarom de vrouwen liever elders vertier zoeken dan de te kiezen voor de Russische man. Over het algemeen zijn Russen behoorlijk arrogant, maar er zijn uitzonderingen. Later daar meer over.

De gemiddelde rus dringt graag voor en nog op onbeschofte wijze ook. En men laat het allemaal gebeuren. Wij hebben met verbazing enkele keren staan toekijken. Dan heb je de jongeren. Een enkeling spreekt Engels en is geïnteresseerd in de toerist. Immers zagen wij niet veel toeristen toen we in Sint Petersburg waren.

Tips in St Petersburg: Georgisch eten, de Hermitage en St. Isaacs kathedraal. Dat waren voor ons de hoogtepunten. Hierover gaan we niet te veel vertellen want alles kan gegoogeld worden en zie de foto's .

Laurens

Klinkt goed hoor! Russen.. wat een gasten (en vrouwen) :-)