major-travel.reismee.nl

God created mankind and the rest is made in China

Shanghai
Vanaf Beijing zijn we met de high-speed train naar Shanghai gereisd. In 5 a 6 uur waren wein Shanghai. Het viel ons op dat Shanghai meteen een meer westerse stad was. Mensenspraken ineens een beetje Engels, maar ook de shoppingmalls en de winkels warenallemaal westers. Maar aan shopping malls hebben wij geen behoefte.We komen aan in de avond en hebben een grote kamer. De volgende ochtend ontdekkenwe Shanghai….We zijn in Shanghai met een reden… MAX VERSTAPPEN. Aanvankelijkzouden we niet naar Shanghai gaan maar toevallig was de formule 1 in China op hetmoment dat wij in China zijn en dus hebben we kaarten gekocht (al in Nederland). Vlakachter ons hotel is een hele straat omgetoverd tot een grand prix straat. Alles in het tekenvan de grand prix. De Heineken borden en vlaggen (ja ook bier) slaan ons om de oren.Proppers en dure VIP stages lonken naar ons. We worden gefilmd en gefotografeerd op delopers.Tja want een rode en een donkerblonde westerse is ook hier toch nog bijzonder...Aanhet einde van de straat is een stage opgezet en we zien een mega groot scherm. We wistenmeteen dat we daar de kwalificatie zouden kijken. Want deze wilden we eigenlijk best livekijken, maar om 2 van de 3 dagen op het circuit te zijn in Shanghai is ook zonde. Dus wegaan de stad in en zien de mooie skyline. We gaan met een tunnel naar de overkant enpakken in het Ritz-Carlton hotel de skybar voor onze eerste cocktail van de hele reis tot nutoe. Dit is overigens een gouden tip voor de nog gaande Shanghai reizigers…… deuitkijkpunten van de befaamde wolkenkrabbers kosten je 20 euro p.p. en een wachtrij metmazzel van 2.5 uur. Het ritz-carlton hotel is gratis en je koopt voor die 20 euro gewoon eenpaar cocktails. En rond 17.00 is het happy hour…… tel uit je winst! Helaas hadden wij totaalgeen zicht! het was mistig, maar de cocktail smaakte goed! En voor het eerst sinds wekeneen proper toilet.De dag van de grand prix was fenomenaal. Met regen onderweg en voor de start (wat goedis voor Max Verstappen) en nog de perfecte plaatsen. Uitzicht op de start, de pitstraaten nog een groot gedeelte van het circuit. Max startte als 16e….met de opwarm rondes ginghet helemaal verkeerd….. en Jorrit had een slecht gevoel….Maar de echte start ging goed en wij stonden met onze gekochte Hollandse vlag naar Maxte zwaaien. Het was een spannende race. Het geluid real time te horen was geweldig! Meteuforie zagen wij dat max 3e werd. Een podiumplek. Onze dag kon niet meer stuk.

Xian
Vanaf Shanghai hebben we wederom de speedtrain gepakt ditmaal naar Xian. Xian is eenbekende stad vanwege het terracotta leger maar daarover straks meer. We hebben besloteneen hostel te boeken in plaats van een hotel. Ook in Xian komen we ‘s avonds laat aan. Zolaat dat de eettentjes dicht zijn. Uiteindelijk vinden we nog een aftands tentje en hebbenalsnog heerlijk gegeten. Maar toch de gewoonten van de Chinezen gooien vaak roet in heteten. We waren aan het natafelen maar voor korte duur. Chinezen houden zich namelijk nietaan regels. Ook niet in restaurants en roken gewoon te pas en te onpas in de restaurants…inplaats van een peuk uit te drukken in de asbak...gooien ze die gewoon op de grond...enhet liefst richting Jorrit ofzo….net niet raak….met wat rochels op de grond en een ladingpeuken op de grond ben je dan gezellig aan het dineren onder TL-verlichting….heelcharmant ja. natafelen is dus een no go….maar we blijven in China ons verbazen over desmerige gewoonten.In Xian hebben we het terracotta leger bezocht...best impressive. Maar al snel komen er ookverhalen naar boven over conspiracy theories….interessant vinden wij. Aangezien Chinazwaar communistisch is en wij geen mail, geen maps, geen facebook hebben en je in Chinaook geen lonely planets kan kopen……. waarom zou het niet fake kunnen zijn? Googlemaar :-). Naast het standaard van het terracotta leger waarvoor elke toerist naar Xian komtvonden wij het Moslim kwartier erg leuk. Wij dachten dat we in Beijing in de streetfoodmarket wel alles hadden gezien...maar niets blijkt minder waar. In het Moslim kwartierhangen de lammeren gewoon nog bloedend aan een haak. Het vlees wordt gesneden en jekrijgt het vers op een stokje aangeboden vanaf de hete bbq.Wij hebben voor 2 euro op straat een hotpot gegeten. Dat is een pittige soep en daarvoorkies je zelf vooraf je verse groenten uit… of tofu of whatever. Best te doen. Ook komen weer in Xian achter dat hostels veel beter zijn dan hotels in China. In hostels spreekt menEngels en ze kunnen je goed goed verder helpen. Ze bieden leuke gratis avonden aan zoalsdumplings maken en je komt mede reizigers tegen met wie je kunt uitwisselen. Ook de muurom Xian heen hebben we bezocht en heerlijk overheen geslenterd.

Chengdu
Na een hel van 16 uur in een hardseat zitten (jaja 3e klas...je zou zeggen dat we er vangeleerd hebben na de trans Mongolië- express… maar nee). We live on a budget…..maarzelfs de die-hard backpackers hebben ons uitgelachen…… Wij zijn flashpackers...maar opveel momenten overtreffen we de gemiddelde hippie-achtige backpacker die alles op budgetdoet. Maar reizen op deze manier dus niet…… de langharige gasten die we ook in Xiantegen kwamen lachen ons ook uit. Welke gek neemt er nou een hardseat….Wij dus! Maargoed...we komen aan in Chengdu. Wederom in een hostel…..de 16-urige treinrit heeft onshalf in shock achter gelaten maar we zijn te moe….. de trein was zwaar ranzig en deChinezen nog veel meer….Ze rochelen voor je voeten, roken in je gezicht en trekken ookhun sokken uit in een stoel tegenover je om aan de eigen zwarte poten (voeten) te friemelenen te pulken. Ondertussen gapen ze ons aan en zijn we een attractie in de trein. VooralMarija werd aangezien voor een reuzenvrouw…..en stiekem worden er foto’s gemaakt.Soms ook niet stiekem. Chinezen komen gewoon ongegeneerd naast ons staan om eenkwartier lang naar ons te staren. Jorrit doet vaak (zoals hij het heeft genoemd) een“Stare-out”. We lachen er maar om, ondanks dat het ongemakkelijk voelt….16 uur lang!In Chengdu zien we dezelfde reizigers als in Xian...en ze halen vaak informatie bij ons….watwe gaan doen en vaak weten wij al de weg. Soms horen we ook tips van anderen.In Chengdu bezoeken we het Panda-breeding center. Hier hebben we van genoten. Ook hetMAO-beeld zien we in de stad en nog wat tempels. Hier is vooral de oude stad met de theetuin vol monniken waar we even genieten en het gevoel hebben uit een drukke stad te zijn.We worden helemaal gek van alle drukte en grote steden. En vooral de miljoenen chinezendie werkelijk overal zijn. We begrijpen bijna de geboorte beperking… China heeft zoveelinwoners…...en in de steden merk je dat. En niet alleen in de steden. Wat een drukte enconstante herrie. Omdat onze volgende bestemming ook weer een mega grote afstand is enbijna niet te doen is over land, besluiten we een vlucht te boeken...op zoek naar rust…

Zhangzaijie
We bezoeken Zhangjajie omdat de natuur hier prachtig is. De Avatar film is hier opgeïnspireerd en zelfs een scène opgenomen. We hebben een hostel geboekt naast deingang van het park in het plaatsje Wulinyan. Veel mensen boeken een hotel in Zhangjajie(wat nog 40 minuten rijden is van het park). Op veel internet sites staat nog steeds eenverkeerde omschrijving. Maar gelukkig zitten wij goed...Alleen….omdat onze VPN het nietdeed (waarmee google maps het doet) hadden we niet uitgezocht hoe we er kwamen. Enuiteraard spreekt niemand Engels. Totdat er een Chinees Engels sprak tegen ons en heeftaangeboden om ons naar het dorpje te brengen…...eeehhhh scary…..niet doen dachtMarija… maar Jorrit vertrouwde de boel en ging alle scenario’s langs voor het geval het nietzou uitwerken. De Chinees bracht ons letterlijk voor de deur en wilde alleen maar met onsop de foto! Zo lief…In Zhangjaijie hebben we genoten in het park. Samen met de andere 3.1 miljoen Chinesetoeristen. Gelukkig weten wij inmiddels dat Chinezen lui zijn en dus nemen wij de nietgebaande paden. lekker lopen dus. Als je dat doet kom je geen Chinees tegen. Vooral nietals je omhoog loopt.

Fenghuang
In Fenghuang hebben we 2 dagen genoten van een oude chinese stad. Het is er werkelijkprachtig met de verlichting ‘s avonds.Ook zien we hier steeds meer vreemde eetgewoonten.Zoals ratten in een kooi, kikkers en nog veel meer niet nader definieerbaar mogelijk voedsel.Met plaatjes aanwijzen op een menu kaart weten we niet wat we eten aan vlees…..Maardaar denken we maar niet te veel over na.

Yangshuo
In yangshuo hebben we weer een hostel. Hostels in China zijn echt beter dan hotels. Daarwaren we gelukkig al een tijdje achter. Yangshuo is een prachtig gebied in het zuiden vanChina met Ha-long bay (in vietnam) achtige landschappen en rivieren. Onze kamer heeftook een geweldig uitzicht en hier blijven we dan ook wat langer. Omdat je hier alles zelfmoet doen zijn er ook minder zichtbare Chinese toeristen. Yeahhhhh! We huren hier fietsenen een brommer en vermaken ons in het prachtige landschap. We doen een bamboo-raftvan meer dan een uur en genieten in de zon. Het wordt namelijk steeds warmer tijdens onzereis. We bezoeken in Yangshuo ook de bergen die op het 20 yuan briefje staan. Het isonwijs mooi. Op een lokale markt in het dorp waar we bananen willen kopen zien we ineenshonderden hokken met konijnen, ratten, eenden en wat je nog meer kunt verzinnen. En jahoor…..daar zagen we het dan echt..honden en katten hangend aan een haak. En mensendie in de rij staan om een stukje hond te kopen. Ondanks dat we wisten dat dit in China echtgebeurd zijn we toch flabbergasted en aangedaan….Onder de katten die gevild aan een haak hangen zien we letterlijk de nog levendestraatkatten in een hok zitten. Slik. Toch maken we er een foto van…..we vervolgen onzeweg door de markt...maar zonder eetlust. En geen zin meer in banaan.Voor de rest hebben we vier heerlijke nachten gehad in Yangshuo.

Hongkong
Na een aantal weken uit de drukke steden te zijn geweest komen we met de highspeed trainaan in Hong Kong. We gaan hier officieel de grens over. Hongkong is echt een aparte staatmet andere valuta. Voor het eerst in ons leven lopen we de grens over en we zien degrensafscheidingen (een rivier omringt met muren). Eenmaal in Hong Kong is alles Westers.Niets in vergelijking met Shanghai. Hong Kong is geen China, dat zien we meteen. We zienveel expats, westerlingen. Iedereen spreekt Engels en op elke hoek zit een Starbucks. Wehebben het hier naar ons zin en eten voor het eerst sinds weken geen Chinees voedsel.Toch wel even lekker voor de afwisseling. Ook weten we wat we eten, hahaha!

In Hongkong lopend zien we ineens een cafe. Cafe Mokum dat zich klaarstoomt voorKoningsdag….per toeval lopen we er langs en hebben een hele avond gefeest met allemaalNederlanders net zoals in Nederland met Koningsdag. We eten haring en bitterballen enhebben lol. Dit hadden we niet verwacht maar was een cadeautje.

Op naar the next step Nepal. Waar we inmiddels zijn en morgen een trekking maken inde Himalaya om te Everest te bezichtigen. De komende weken zijn we offline. Maar 1 ding iszeker...Nepal is wow! Marija is totaal in haar element en Jorrit geniet ook. Wat een lievemensen hier. Het is mooi, mensen zijn lief en aandoenlijk. De Nepalese vlaggetjes lachenons toe en de geurige wierook hangt om ons heen.

Tot snel!

ps..foto’s volgen maar overal is het internet zo traag….daarom duurt het soms wat langer totde eerstvolgende update :-)

Agnès

Nou Marija, als je ooit zonder werk komt te zitten, wat ik niet denk! Kun je altijd nog schrijfster worden. Wederom een prachtige omschrijving van jullie belevenissen. Wens jullie succes op de mount everest! Liefs xx Agnès ?????

Laurens

Mooie avonturen in China :)). Geniet van Nepal!

Rita

Ik lees met veel plezier jullie verhalen ! Geniet van Nepal

Rina

Fantastisch! Koningsdag in HongKong. Zoiets verzin je toch niet! Ik geniet van jullie verhalen. Want ben er ooit zelf geweest. 30 jaar geleden....

I

Ik hou het kort. Nice en leuk om in het Westen tijdens de drukte te lezen hoe het er bij jullie aan toegaat!

Petra en Walter

Ontzettend wát een indrukwekkende mooie en bijzondere reis maken jullie. Het is ook niet snel snel alles zien en afstrepen zo te lezen. Heel gaaf! Alleen en ja ik wist wel dat het ging komen, dat honden en kattenverhaal he :-( Ik vond de cavia's in Zuid Amerika al zielig.. maarja jullie zitten nu in Nepal. Supergaaf! Geniet er van en van die mooie bergen. Dan snap je waarom wij elk jaar naar de bergen willen, al zijn die dan niet zo hoog, maar wel mooi ;-)

Christina

Superleuk om te lezen! Have fun in Nepal. X

Mariska

Superleuk om jullie blogs te lezen en de foto's/filmpjes te zien. Wat zien jullie een mooie dingen! Ben erg benieuwd naar jullie foto's van de Himalaya en het Everest Basiskamp! Goeie reis nog! x

Wendy

Wat beleven jullie toch prachtige avonturen! Heerlijk om te lezen!!